Vanliga frågor / support

För aktuella driftstörningar se länk nedan:

wiki.smartsms.se och https://drift.inviso.se.


 Telefonsupport  vardagar: 08:00-16:00
+46 (0)10-160 55 85
Support via e-post:  support@smartsms.se



 

Missbruk ?
Vi får många frågor om varför vi skickar dyra betalSMS från kortnummer till mobiltelefoner.
Då vi har sökmotoroptimerat vår hemsida så kommer vi upp först i träffarna.
Det har i 100% av alla fall varit något annat företag som skickat via Netsize.

Du kan alltid svara tillbaka STOP till resp kortnummer ifall du vill stoppa prenumeration.
Kontakta Netsize för mer info, eller om du vill anmäla missbruk: https://www.netsize.com/
SmartSMS kan inte svara på frågor om denna typ av missbruk.

Vi och våra kunder följer Etiska rådets regler

Vill du ändå kolla med oss om andra frågor så ange mobilnummer, meddelande samt tid för SMS.
Skicka till support@smartsms.se

 Vi har även en supportportal där allmän info finns: https://wiki.inviso.se


Statusförklaring:

Failure Det har inte kommit fram.
Status unknown Okänd status, vi får inget svar.
Waiting for status Väntar på status från operatör, kanal 3 & 4
Received by operator Operatör har mottagit SMS, kanal 1, 2 & 6
Delivered SMS kom fram till telefonen, kanal 3 & 4
Sending again Väntar på att skickas, eller försöker igen.

1. Hur kan jag vara säker på att mottagare kan svara på skickat SMS ?
Du måste använda avsändare tex 46733209919, alltså ingen 0 framför.
Går inte det prova med + framför numret.
Annars tolkas numret som alfanumerisk och mottagare kan ej svara.
Kontrollera din "avsändare SMS" under "Mina Inställningar"

2. I vilka länder kan man använda PremiumSMS ?
ENBART Sverige, fakturakonto standard/pro krävs och svenskt org.nummer.

 

3. Kan jag synka med Outlook ?
Ja, via vår import/export mall i csv-format.

4. Kan man skicka SMS via vårt egna affärssystem eller hemsida?
Ja, det är möjligt via vår webbservice eller SMSMail2.

5. Kan man ta emot SMS via SmartSMS?
Ja via kortnummer, kontakta support för info om våra nummer.


7. Varför kommer inte SMS med svenska tecken (åäö, osv) i avsändare fram ?
Mobiloperatörer/mobiltelefoner stödjer inget annat än internationella tecken som avsändare, dvs: a-z, 0-9.

8. Hur länge fungerar mitt konto ?
Om du har förbetalt gäller det 1 år, sedan måste du skicka SMS, eller bli fakturakund.

9. Hur avslutar jag mitt SmartSMS-konto ?
Genom att eposta supporten. Om du ej har skickat på 1 år kommer ditt konto att makuleras och du måste registrera dig igen för att skicka.
Gäller ej fakturakunder.

10. Kan man logga in säkert från olika platser ?
Ja, vi har SSL-kryptering av hemsidan på följande adress: https://www.smartsms.se
Dessutom kan du i "Ändra mina uppgifter", "Visa utökad vy" se en lista på dina senaste IP-adresser du loggat in ifrån.
Alla måste nu logga in säkert.

11. Vilka webbläsare funkar SmartSMS med ?
Vi testar med Microsoft IE8, Mozilla Firefox 3, andra och äldre webbläsare kan också fungera bra. Den måste klara 128 bitars kryptering för att kunna logga in. Vi använder inga ActiveX eller liknande specialfunktioner. Chrome och Opera kommer stöd för i nästa version av SmartSMS.
Dock MÅSTE Javascript vara aktivt för att felkontroll av SMS -meddelanden skall fungera.
SMS går inte iväg ifall du fått in felaktiga tecken via avstängt Javascript.
Cookies måste också tillåtas, används bara för sessionhantering.

12. Jag har problem med åäö i webservice, vad göra ?
Ladda hem SOAP SDK eller från Microsoft och intallera på den maskin som skickar.
Kolla efter det att ditt anrop sker mot "soapclient30"

OBSOLETE, använd ASP.NET.

13. När jag kallar på webservice, då får jag error "8000405" alternativt error 500.
Webservice är inte aktiverat på ditt konto, kontakta support.

14. Kan jag anropa webservice via PHP?
Ja, Se till att du har NUSoap-toolkit. http://sourceforge.net/projects/nusoap/
Kan även finnas andra SOAP-kit, man kan även skicka via HTTP GET/POST, se exempelfilen högst upp på sidan.

15. Jag kan inte logga in trots rätt användarnamn och passord.
Vi har sett att vissa datorer med HÖG säkerhetsnivå kan behöva lägga till smartsms.se som "Tillförlitlig plats" under säkerhets fliken i Internet Explorer. Du måste även tillåta inloggningscookie från vår server.
Ring eller kontakta support ifall du får problem med inloggning.

16. Det svårt att skicka SMS till USA, vilken Kanal fungerar bäst ?
Eftersom USA kräver opt-in så kan vi inte garantera trafik alls. Kanal 4 Gold klarar vissa amerikanska operatörer.

17. Ibland går inte PremiumSMS fram till kunden alls eller i rätt tid.
Det är ofta som teleoperatörer har driftstopp i sina betalsystem, därför måste du logga in och trycka på "Ta Betalt"- knappen manuellt. Vi kan inte göra det eftersom vi inte vet om betalSMS är tidskritiskt eller ej. Det kan bara du som kund avgöra.

18. Kan inte vända på ett SMS med kortnummer som avsändare.
På vissa äldre telefoner kan det vara problem att vända på ett SMS med kortnummer

 

 SmartSMS.se Skapa konto Prislista Support Kontakt Referenser PremiumSMS SMS